

I en kommun beslutar man
gemensamt hur man ska göra.
Det finns 290 olika kommuner i Sverige.
Alla som bor i kommunen
kallas kommuninvånare.
I Lomma kommun bor det över 22 000 människor.
Kommunen sköter om många uppgifter
som människorna som bor i kommunen har nytta av.
Kommunen ska se till att det finns skolor för barnen
och att gamla människor kan få hjälp.
Att det kommer vatten i kranen
och att någon tar hand om våra sopor
är sådant som kommunen sköter om.
Kommunen gör det fint i våra parker.
De ordnar med lek- och idrottsplatser.
Trygghet och säkerhet är viktigt.
Därför finns räddningstjänsten med sina brandbilar.

Vid akuta ärenden (efter kontorstid):
SOS-alarm: 040-676 93 73
Måndag, onsdag och torsdag 08.00-16.30
Tisdag 08.00-18.00
Fredag 08.00-15.00